"V predpandemickom období bolo neslýchané, že by si podnikatelia kupovali jazdené autá,"
uviedla generálna riaditeľka spoločnosti Aures Holdings Karolína
Topolová. Firmy a samostatne zárobkovo činné osoby však v súčasnosti
tvoria zhruba 15 % všetkých klientov siete autobazárov, do ktorej
spadajú pobočky AAA Auto alebo bazáre Mototechna zamerané na zánovné
autá do troch rokov od výroby.
Predaje jazdených áut na rozdiel od áut nových podstatne menej
podliehajú výkyvom hospodárskeho cyklu," potvrdila predsedníčka českej
leasingovej asociácie Jana Hanušová.
To je obrovský rozdiel oproti situácii, keď v dôsledku covidu a
neskoršej vojne na Ukrajine bolo prerušených viacero dodávateľských
štruktúr v autopriemysle, čo viedlo k zníženiu výroby a predĺženiu
čakacej lehoty na nové autá. Výnimkou nebola ani situácia, keď zákazník
čakal na dodanie vozidla viac než 1,5 roka. A takto dlho čakať si
jednoducho firmy nemôžu dovoliť, dodala Topolová.
Trh jazdených vozidiel je v Česku niekoľkonásobne väčší než trh s novými
autami. Ročne zmenia majiteľa osobné autá v hodnote 192 miliárd Kč
(7,77 miliardy eur), povedal predseda Asociácie obchodu s jazdenými
vozidlami Jiří Grund. V minulom roku išlo zhruba o 660.000 vozidiel,
dodal.
(1 EUR = 24,704 CZK)